آموزش سرمایه گذاری در بورس و بازارهای مالی

ساخت وبلاگ

اگر شما تا کنون حتی برای یکبار هم پیگیر وضعیت بورس شده باشید حتما کلمه شاخص به گوش شما خورده است، هر فردی که کم و بیش اخبار بورس را پیگیری می کند تا به حال بارها و بارها شنیده است که مثلا شاخص بورس امروز با ۵۰۰ واحد رشد به ۷۵۰۰۰ واحد رسید و یا شاخص بورس تهران امروز ۱۰۰۰ واحد افت کرد. شاید مثل بسیاری از تازه کارهای بورس این سوال برای شما هم پیش آمده باشد که این شاخص بورس چیست؟ و نوسانات و کم و زیاد شدن عدد این شاخص چه معنی دارد. پس توصیه می کنیم که اگر با این کلمه آشنایی زیادی ندارید در ادامه این مقاله با خانه سرمایه همراه باشید. در این مقاله سعی می کنیم که مفهوم شاخص را به صورت ساده برای سرمایه گذاران تازه وارد بیان کنیم و قصد نداریم که به بررسی تخصصی محاسن و معایب شاخص بپردازیم.

ویدئو آموزشی رایگان شاخص بورس چیست؟

[video width="980" height="480" mp4="https://www.khanesarmaye.com/AtlasNegar/uploads/2016/11/bourseindex.mp4"][/video]

بورس چیست؟

قبل از توضیح شاخص اگر برای شما سوال پیش آمده که بورس چیست خیلی ساده بگویم بورس بازاری برای مبادله بین خریدار و فروشنده است و بورس سهام نیز جایی برای مبادله یا همان خرید و فروش سهام بین خریدار و فروشنده سهام است. برای اینکه کامل با بورس آشنا شوید مقاله بورس چیست؟ را مطالعه کنید.

شاخص چیست؟

کلمه شاخص ترجمه کلمه انگلیسی index می باشد. خود کلمه شاخص در مفهوم کلی به معنای نماگر یا نشانگر و بیانگر عددی است که شما با استفاده از آن می توانید تغییرات ایجاد شده در یک یا چند متغییر را طی یک بازه زمانی خاص مشاهده کنید. در واقع شما با بررسی یک شاخص می توانید وضعیت و تغییرات متغیرهای مورد بررسی آن شاخص را مشاهده کنید.

شاخص بورس چیست؟

شاخص بورس نیز عددی است که بیانگر وضعیت کلی بورس و روند رشد و یا افت این بازار می باشد. ما در بورس فقط یک شاخص نداریم بلکه چند شاخص مختلف داریم که هرکدام از آنها وضعیت بورس را از جنبه خاصی به ما نشان می دهد و محاسبه هرکدام از این شاخص ها از طریق فرمول متفاوتی صورت می گیرد. پس برای تحلیل آن باید بدانید کارکرد آن شاخص چیست. این شاخص ها معیارهای مهمی هستند که با تحلیل کردن و بررسی آنها، می توان از وضعیت گذشته و حال بورس از جنبه های مختلف مطلع شد. اما در بین این شاخص ها چند شاخص نسبت به بقیه از اهمیت بیشتری نزد فعالین بورس برخوردار هستند. در ادامه به معرفی چند شاخص اصلی بورس می پردازیم.

در شکل زیر نیز نحوه نمایش برخی از این شاخص ها در سایت بورس را مشاهده می کنید:

شاخص بورس

شاخص کل بورس چیست؟

شاخص بورساین شاخص همان شاخصی است که همیشه در اخبار و رسانه ها از آن به عنوان شاخص بورس تهران صحبت می شود. شاخص کل در بین فعالین بازار و سرمایه گذاران یکی از پرکاربردترین شاخص هاست. این شاخص بیانگر سطح عمومی قیمت و سود سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس است،

به عبارت دیگر تغییرات شاخص کل بیانگر میانگین بازدهی سرمایه گذاران در بورس است. برای درک ساده تر مفهوم شاخص کل، فرض کنید که شما از سهام تمام شرکتهای بورسی هرکدام ۱ عدد سهم را خریداری کنید. در این صورت تغییرات شاخص کل بورس برابر با میزان بازدهی سهام شما خواهد بود.

پس این شاخص هم تغییرات قیمت سهام و هم سودهای سالیانه ای را که شرکت ها به شما پرداخت می کنند، محاسبه می کند.

نام دیگر شاخص کل، شاخص قیمت و بازده نقدی (TEDPIX) است. نکته ای که هنگام بررسی شاخص باید به آن توجه کنید این است که میزان تغییرات شاخص برای ما اهمیت دارد نه خود عدد شاخص. مثلا اگر شاخص کل بورس در طی ۱سال از عدد ۲۰۰۰۰ به ۳۰۰۰۰ برسد (۵۰% رشد کند) نشان دهنده این است که میانگین بازدهی بورس طی این یکسال برابر با ۵۰% بوده است.

طبق فرمول محاسبه شاخص کل، هرچه شرکت ها بزرگتر باشند (سرمایه بیشتری داشته باشند) تاثیر بیشتری بر روی شاخص کل خواهند داشت.

شاخص قیمت چیست؟

این شاخص نیز یکی از اصلی ترین شاخص های بورس است. این شاخص بیانگر روند عمومی قیمت سهام همه شرکت‌های پذیرفته در بورس اوراق بهادار است. پس اگر مثلا شاخص قیمت بورس در ۱ سال ۲۰ درصد رشد داشته باشد به این معنی است که سطح عمومی قیمت ها در بورس در ۱ سال گذشته به طور متوسط ۲۰ درصد رشد داشته است.

تفاوت عمده این شاخص با شاخص کل این است که در شاخص قیمت، فقط قیمت سهام شرکتهای بورسی در فرمول شاخص مورد محاسبه قرار می گیرد. در صورتی که در شاخص کل علاوه بر قیمت، سود پرداختی سالیانه شرکتها هم در محاسبه شاخص لحاظ می شد. در این شاخص نیز مثل شاخص کل، وزن شرکت ها در تاثیر آنها بر شاخص اهمیت دارد. یعنی هرچه شرکت بزرگ تر باشد (سرمایه آن بیشتر باشد) تاثیر آن بر شاخص قیمت بیشتر است.

شاخص ۵۰ شرکت فعال تر چیست؟

بورس هر سه ماه یک بار فهرست شرکت های فعال تر را بر اساس میزان نقد شوندگی سهامشان منتشر می کند. نقد شوندگی به بیان ساده یعنی خرید و فروش آسانتر و سریعتر سهام. هر شرکتی که سهامش در بورس ساده تر و سریعتر خرید و فروش شود به اصطلاح نقد شوندگی بیشتری دارد. شاخص ۵۰ شرکت فعال تر تغییرات سطح عمومی قیمت سهام ۵۰ شرکتی را نشان می دهد که سهام آنها از سایر شرکت ها نقد شونده تر است.

انواع شاخص های دیگر بورس

شاخص ۳۰ شرکت بزرگ: همانطور که از اسم شاخص ۳۰ شرکت بزرگ مشخص است این شاخص سطح عمومی قیمت سهام ۳۰ شرکت بزرگ را نشان می دهد. ۳۰ شرکت بزرگی که ارزش بازار آنها در مقایسه با سایر شرکت ها بیشتر است. ارزش بازار یک شرکت از حاصل ضرب قیمت روز سهام شرکت در تعداد سهام آن شرکت بدست می آید. شاخص صنعت: منظور از شرکت های صنعتی شرکت هایی هستند که در صنایع مختلف مانند خودروسازی، پتروشیمی، فلزات اساسی، مخابرات، ساختمان و ... فعالیت می کنند. شاخص صنعت بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های فعال در بخش صنعت است. عملکرد هرکدام از این صنایع تحت عنوان شاخص جداگانه ای مورد بررسی قرار می گیرد. مثلا خودرو، دارو، فلزات اساسی و محصولات شیمیایی. شاخص واسطه گری های مالی: این شاخص عملکرد شرکت های واسطه گری مالی که فعالیت آنها در حوزه مالی است مثل هلدینگ‌ها، سرمایه‌گذاری‌ها و لیزینگ‌ها را نشان می‌دهد. شاخص های دیگری نیز در بورس مورد محاسبه قرار می گیرند که شاید برای سرمایه گذاران عام بورس کاربرد زیادی نداشته باشند و ما در این مقاله راجع به آنها توضیح نداده ایم.

یک نکته مهم در مورد شاخص

درست است که شاخص عملکرد و وضعیت بورس را نشان می دهد، اما مثبت یا منفی بودن شاخص لزوما به معنی مثبت یا منفی بودن کل بورس نیست. بلکه شاخص وضعیت کلی بورس را به ما نشان می دهد. در خیلی از مواقع ممکن است چند شرکت بزرگ که وزن زیادی (سرمایه و ارزش بازار زیادی) دارند، در حالی که وضعیت بسیاری از شرکتهای دیگر متفاوت است، با مثبت یا منفی شدنشان شاخص کل را مثبت یا منفی بکنند. در این مواقع شاخص هم وزن قیمت یا شاخص کل هم وزن می تواند به شکل بهتری وضعیت کلی بازار را به ما نشان دهد، چون در شاخص هم وزن، وزن تمامی شرکت های بورسی مساوی در نظر گرفته می شود و دیگر شرکت های بزرگ نمی توانند شاخص را به واسطه سرمایه زیادشان تحت تاثیر قرار دهند.

آموزش سرمایه گذاری در بورس و بازارهای مالی...
ما را در سایت آموزش سرمایه گذاری در بورس و بازارهای مالی دنبال می کنید

برچسب : مطالب آموزشی در زمینه مدیریت و بازاریابی و استراتژی,بازاریابی,استراتژی,رهبری,توسعه فردی, نویسنده : محدثه khanesarmaye بازدید : 259 تاريخ : سه شنبه 24 دی 1398 ساعت: 18:35

 

افرادی که به تازگی فعالیت خود را در بازار سرمایه شروع می کنند، به دنبال یادگیری روش های مختلف خرید و فروش سهام از قبیل خرید و فروش سهام در بورس بصورت آنلاین و اینترنتی و دانستن مزایا و معایب این روش ها هستند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم مقاله ای درباره آموزش خرید و فروش آنلاین سهام بنویسیم. در این مقاله سرمایه گذاران تازه وارد به بورس می توانند اطلاعاتی درباره روش های و نحوه خرید و فروش سهام در بورس بدست بیاورند.

✔ نحوه خرید و فروش سهام در بورس

هر فردی که قصد خرید و فروش سهام در بورس را دارد نمی تواند به صورت مستقیم این کار را انجام بدهد. بلکه خرید فروش سهام در بورس همیشه باید توسط کارگزاری انجام پذیرد. کارگزار واسط بین شما و بازار سهام یا همان بورس است. در حقیقت خرید و فروش بین شما و سایر سرمایه گذاران توسط همین کارگزار انجام می شود. پس اولین قدم شما برای خرید و فروش سهام در بورس مراجعه به یک کارگزاری و افتتاح حساب معاملاتی در آن کارگزاری است.

برای اینکه شما بتوانید در بورس اقدام به خرید و فروش سهام بکنید، نیاز به یک کدمعاملاتی نیز دارید. به کد معاملاتی، کد بورسی یا کد سهامداری نیز گفته می شود. این کد یک شناسه منحصر به فرد شماست. در واقع کد بورسی مانند کد ملی است و شما در بورس توسط این کد شناخته می شوید. این کد همیشه متعلق به شما خواهد بود. پس قدم دوم شما دریافت یک کد بورسی از کارگزاری خواهد بود. بعد از اینکه این دو قدم را برداشتید، شما می توانید شروع به خرید و فروش سهام در بورس بکنید. اما خرید و فروش سهام به روش های مختلفی امکان پذیر است:

✔ ویدیو آموزش نحوه خرید و فروش آنلاین و اینترنتی سهام

✔ روش های خرید و فروش سهام

روش هایی که شما می توانید از طریق آنها اقدام به خرید و فروش سهام بکنید عبارتند از:

  • مراجعه حضوری به کارگزاری و ارائه سفارش خرید یا فروش
  • سفارش تلفنی به کارگزار
  • سفارش اینترنتی به کارگزار
  • معاملات سهام در بورس بصورت آنلاین (بر خط)

در ۲ روش اول سفارش خرید و فروش سهام شما به کارگزار یه شکل مراجعه حضوری و یا سفارش تلفنی انجام می گیرد. پس از آن کارگزار به دستور شما اقدام به خرید و فروش سهام برای شما می کند. اما امروزه با پیشرفت و توسعه اینترنت و تکنولوژی ۲ روش اول تقریبا منسوخ شده اند و کاربرد زیادی ندارند.

در روش حضوری شما بایستی بابت هر درخواست خرید و فروش سهام یا اوراق بهادار خود فرم درخواست خرید و فروش را تکمیل نمایید که این موضوع فرایند زمان بری می باشد که با تووجه به افزایش سرعت عمل بسیار زیاد در معاملات در صورتی که مدرک شما دیپلم و بالاتر می باشد و در ضمن در ایام معاملات زمان ثبت سفارش را دارید توصیه می گردد که از این شیوه فاصله بگیرید، زیرا با این کار زمان و سرعت عمل شما در معاملات بسیار افزایش خواهد یافت و شما خواهید توانست به راحتی به فعالیت های دیگر خود بپردازید. در رابطه با معاملات تلفنی نیز با وجود تخصیص زمان بهینه تر نسبت به حالت قبل اما با توجه به اینکه عموما قیمت های خرید و فروش مد نظر شما متغیر خواهد بود این روش نیز مشکلات عدیده ای را در پی خواهد داشت. از این گزینه تنها در حالتی استفاده کنید که در ساعت معاملات هیچ فرصتی جهت ثبت و ارسال سفارش در سامانه معاملات آنلاین نداشته باشید.

خرید و فروش آنلاین سهام در بورس

✔ آموزش خرید و فروش اینترنتی سهام

مزیت خرید و فروش اینترنتی سهام یا همان خرید و فروش آنلاین سهام در بورس این است که سرمایه گذاران در هرجا که باشند می توانند به صورت اینترنتی اقدام به خرید و فروش سهام خود بکنند. با این کار آنها دیگر نیازی به مراجعه حضوری به کارگزار ندارند. همچنین با این کار امکان خطای انسانی کارگزار در سفارش های خرید و فروش بسیار کاهش پیدا می کند، شما نیز نقل و انتقالات پول خود را به صورت غیرحضوری و از طریق اینترنت انجام می دهید. این کار باعث صرفه جویی در وقت شما، افزایش امنیت نقل و انتقال پول و همانظور که گفته شد کاهش خطای کارگزار می شود.

✔ نحوه خرید و فروش اینترنتی سهام در بورس

در روش خرید و فروش اینترنتی سهام، شما یک قرارداد خرید و فروش اینترنتی با کارگزار را تکمیل می کنید و پس از آن کارگزار به شما یک کد کاربری و رمز عبور می دهد. شما با داشتن این رمز در هر ساعتی از شبانه روز می توانید به سایت کارگزاری مراجعه کرده و درخواست خرید یا فروش خود را ثبت کنید که پس از تایید توسط کارگزاری معامله گران کارگزاری در اولین زمان ممکن درخواست شما را انجام می دهند. پس در این روش نیز مثل دو روش اول، خرید و فروش شما توسط معامله گران کارگزاری انجام می شود با این تفاوت که سفارش دهی شما از طریق اینترنت صورت می گیرد.

نحوه خرید و فروش اینترنتی سهام را می توان بر دو قسم تقسیم کرد:

در روش اول کارگزاری به شما نام کاربری و رمز عبوری جدای از اطلاعات ورود به سامانه معاملات آنلاین تخصیص خواهد داد تا شما از این طریق درخواست خرید و فروش خود را در هر ساعتی از شبانه روز ثبت نمایید. البته لازم به ذکر است که هر سفارش خرید یا فروش شما بایستی حداقل ارزش ۵ میلیون ریال را داشته باشد. برای مثال اگر شما در ایام قبل مبلغ ۴ میلیون ریال را به خرید سهم پتروشیمی زاگرس تخصیص داده باشید و الان این سهم به ۳ میلیون ریال افت ارزش پیدا کرده باشد، شما نمی توانید از طریق کد سامانه اینترنتی خود درخواست فروش را ارسال نمایید بلکه از طریق سامانه معاملات آنلاین و یا سفارش تلفنی این امر امکان پذیر خواهد بود.

اما در روش دوم کارگزاری به شما نام کاربری و رمز عبور معاملات آنلاین را تخصیص خواهد داد و شما مستقیما به حساب شخصی آنلاین خود متصل می شوید. مهم ترین ویزگی خرید و فروش سهام در بورس بصورت انلاین سرعت عمل در ارسال و ویرایش درخواست معاملات می باشد. هم چنین می توانید درخواست خرید پلکانی را در کسری از ثانیه انجام دهید. لازم به ذکر است که تدبیر و صحرا رایج ترین سیستم های معاملاتی آنلاین در بین کارگزاری ها هستند و برخی از کارگزاری ها نیز سامانه های معاملاتی خاص خود را راه اندازی کرده اند که نمونه هایی از آن در بازار مشهود هستند.

حداقل سرمایه لازم جهت انجام خرید و فروش آنلاین یک میلیون ریال می باشد ولی سقفی به لحاظ ارزش معاملات وجود ندارد. در واقع هر سفارش خرید شما بایستی به ارزش یک میلیون ریال باشد (مثلا ۱۰۰۰ سهم ۱۰۰۰ ریالی). اما در رابطه با فروش سهام حداقل ارزش تعریف شده معادل ۵۰ هزار ریال در هر نوبت معاملاتی می باشد. ممکن است شما قصد سرمایه گذاری ۲ میلیارد ریالی در بورس داشته باشید. از آنجایی که سقف واریز به حساب کارگزاری در هر نوبت پرداخت معادل ۵۰۰ میلیون ریال می باشد بنابراین بایستی در ۴ نوبت پرداخت را انجام دهید تا حساب آنلاین شما به مبلغ ۲ میلیارد ریال شارژ شود.

✔ نحوه خرید و فروش آنلاین سهام در بورس

امروزه رایج ترین روشی که سهامداران برای خرید و فروش آنلاین سهام - حتی عرضه اولیه سهام - از آن استفاده می کنند خرید و فروش آنلاین سهام در بورس است. نام دیگر این روش، معاملات برخط می باشد. خرید و فروش آنلاین سهام به دلایل زیر از بیشترین محبوبیت بین سهامداران برخوردار است:

  • در روش خرید و فروش سهام در بورس بصورت انلاین، خود شما مستقیما سفارش خود را در سامانه معاملاتی بورس ثبت می کنید و در همان لحظه ثبت سفارش، درخواست شما در سیستم معاملاتی ثبت می شود. در نتیجه امکان اشتباه و یا کوتاهی از طریق کارگزار از بین می رود.
  • شاید بتوان گفت مهم ترین مزیت خرید و فروش آنلاین سهام این است که در معاملات آنلاین شما سرعت عمل بیشتری برای تصمیم گیری نسبت به خرید و فروش خود دارید. مثلا تصمیم به فروش سهمی گرفته اید، اما بر حسب شرایط نظر شما تغییر می کند و همان لحظه سفارش خود را لغو می کنید. یا اینکه می خواهید قیمت مورد نظرتان را سریع تغییر دهید. در روش خرید و فروش آنلاین سهام این کار به راحتی صورت می پذیرد. در صورتی که اگر شما از ۳ روش قبلی سفارش فروش خود را به کارگزار اعلام کرده بودید، ممکن بود تا درخواست لغو سفارش را مجددا به کارگزار اعلام کنید کار از کار گذشته باشد.
  • این معاملات امنیت بالایی دارد و همچنین نقل و انتقال پول شما به صورت الکترونیکی صورت می پذیرد.

خرید و فروش آنلاین سهام در بورس

✔ نکاتی درباره خرید و فروش آنلاین سهام در بورس

  • در روش خرید و فروش آنلاین سهام، شما ابتدا باید قرارداد معاملات آنلاین یا برخط با کارگزاری را تکمیل کنید. پس از آن کارگزار به شما یک نام کاربری و کلمه عبور می دهد. با استفاده از آنها می توانید به سایت کارگزاری مراجعه کنید و مستقیما خرید و فروش های خود را انجام دهید.
  • از آنجایی که در روش آنلاین سفارش شما به صورت مستقیم در سیستم معاملاتی ثبت می شود، اگر آگاهی درستی از نحوه خرید و فروش سهام نداشته باشید، ممکن است منجر به ضرر و زیان شما شود. به همین دلیل کارگزاری ها یک آزمون معاملات آنلاین از شما می گیرند. اگر حد نصاب این آزمون را بدست بیاورید اجازه دسترسی به سیستم معاملات آنلاین به شما داده خواهد شد. پس از آن شما می توانید اقدام به خرید و فروش سهام به صورت آنلاین بکنید.
آموزش سرمایه گذاری در بورس و بازارهای مالی...
ما را در سایت آموزش سرمایه گذاری در بورس و بازارهای مالی دنبال می کنید

برچسب : مطالب آموزشی در زمینه مدیریت و بازاریابی و استراتژی,بازاریابی,استراتژی,رهبری,توسعه فردی, نویسنده : محدثه khanesarmaye بازدید : 220 تاريخ : يکشنبه 22 دی 1398 ساعت: 16:01

آموزش گام به گام ثبت نام در بورس اوراق بهادار:

بورس اوراق بهادار، یکی از فعال‌ترین بازارهای مالی حال حاضر است که سرمایه گذاری در آن به همراه مهارتی کافی می‌تواند بازده بسیاری برایتان به همراه داشته باشد؛ اما در حال حاضر برای ثبت نام در بورس اوراق بهادار و انجام معامله در آن مانند گذشته دیگر نیازی به حضور فیزیکی در تالار بورس نیست و شما با در اختیار داشتن اینترنت و لپ تاب یا گوشی همراه قادر خواهید بود به‌راحتی سهام موردنظر خود را خرید و فروش کنید. ما در این مقاله سعی داریم برای ثبت نام در بورس اوراق بهادار و شروع معاملاتتان، شما را مرحله به مرحله راهنمایی کنیم، اما قبل از هر چیز، مراحلی که باید به‌صورت کلی طی شوند عبارت‌اند از:

  • دریافت کد بورسی
  • ثبت نام در سایت سجام
  • شروع معاملات

برای سرمایه گذاری در بورس، چه به‌صورت یک شخص حقیقی و چه به‌صورت حقوقی، در ابتدا نیاز به یک کارگزار رسمی و مورد تائید سازمان بورس اوراق بهادار دارید تا "کد بورسی یا همان کد معاملاتی" خود را از آن دریافت کنید. این کد برای هر شخص منحصر به فرد است و درواقع شناسه‌ی او در بازار بورس به‌حساب می‌آید که از تعدادی حرف و عدد تشکیل شده است. کد بورسی یکی از الزامات ورود به بورس اوراق بهادار و خرید و فروش در بازار سرمایه است. چه افراد حقیقی و چه افراد حقوقی در سامانه اطلاعاتی بورس از طریق این کد شناسایی می‌شوند. نحوه‌ی ثبت نام در بورس و دریافت کد بورسی در بیشتر کارگزاری‌ها در شهرهای مختلف، به‌صورت حضوری از طریق شعب کارگزاری انجام می‌شود اما در حال حاضر برخی از کارگزاری‌ها خدمات خود را به‌صورت آنلاین هم ارائه می‌دهند و شما می‌توانید به‌صورت غیرحضوری کد بورسی خود را دریافت کنید. توجه داشته باشید که صدور و دریافت کد معاملاتی رایگان است.

مدارک لازم برای دریافت کد بورسی اشخاص حقیقی:

  • اصل و کپی شناسنامه (صفحه اول و توضیحات)
  • اصل و کپی کارت ملی
  • تکمیل فرم احراز هویت اشخاص حقیقی
  • تکمیل فرم درخواست کد مشتریان حقیقی در بورس کالای ایران
  • شماره حساب بانکی و شماره شبای آن
  • آخرین مدرک تحصیلی (برای دسترسی به معاملات آنلاین حداقل مدرک دیپلم و ۱۸ سال سن لازم است)

مدارک لازم برای دریافت کد بورسی اشخاص حقوقی:

  • کپی آگهی رسمی تاسیس شرکت
  • کپی روزنامه رسمی آخرین آگهی تغییرات
  • کپی اساسنامه شرکت
  • کپی شناسنامه و کارت ملی مدیرعامل و اعضای هیات مدیره به‌صورت کامل
  • کپی روزنامه رسمی آخرین آگهی در خصوص اعضای هیات مدیره و دارندگان امضای مجاز
  • کپی صورت‌های مالی که به تایید حسابرس قانونی رسیده باشد
  • تکمیل فرم احراز هویت اشخاص حقوقی
  • تکمیل فرم درخواست کد مشتریان حقوقی در بورس کالای ایران

پس از آنکه از طریق شرکت‌های کارگزاری برای دریافت کد بورسی خود اقدام کردید، کارگزاری‌ها مدارک و فرم‌های مرتبط را برای صدور کد بورسی به سازمان بورس ارائه می‌دهند و کد بورسی شما معمولا بعد از سه روز کاری صادر می‌شود که با آن می‌توانید خرید و فروش سهام خود را انجام دهید. پس از ثبت نام در کارگزاری‌ها و دریافت کد بورسی، اکنون باید در سامانه سجام (سامانه جامع اطلاعات مشتریان) ثبت نام کنید، اطلاعات خود را ثبت کنید و کد رهگیری ۱۰ رقمی خود را دریافت نمایید. این سامانه درواقع مرجع اصلی داده‌ها و اطلاعات سرمایه ‌گذاران در بازار بورس است. سجام متعلق به شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه است که زیر نظر سازمان بورس برای ایجاد سامانه‌ای یکپارچه و فراگیر و ارائه خدمات بهتر و سریع‌تر به سرمایه‌ گذاران ایجاد شده است.

برای ثبت نام در سامانه سجام (اشخاص حقیقی):

  • ابتدا به آدرس سایت https://dara.csdiran.com/sejam مراجعه کنید.
  • بر روی گزینه‌ی ثبت نام در سجام کلیک کنید.

ثبت نام در بورس

  • در مرحله بعد شماره تلفن همراه خود را وارد می‌کنید و سپس پیامکی مبنی بر کد تائید ورود به سامانه سجام برای شما فرستاده خواهد شد. کد تائید را در کادر موردنظر وارد کنید، مشتری حقیقی با تابعیت ایرانی را انتخاب کنید و شماره‌ی کد ملی خود را به همراه کد امنیتی وارد نمایید.

ثبت نام در بورس

  • اطلاعات وارد شده در سامانه سجام می‌تواند متعلق به شخص شما به‌عنوان "اصیل" باشد و یا اینکه ممکن است شما به‌عنوان نماینده‌ی قانونی شخص دیگری اقدام به ثبت اطلاعات در سامانه کرده باشید.

نماینده‌ی قانونی ممکن است "ولی قهری"، "قیم"، "وکیل" و یا "وصی" باشد که در هرکدام از این حالت‌ها نیاز به بارگذاری فایل نمایندگی وجود دارد. فراموش نکنید که نماینده‌ی قانونی باید خودش در سامانه سجام ثبت نام کرده باشد. ثبت نام در بورس

  • در مرحله‌ی بعد باید مبلغ ۱۰ هزار تومان بابت کارمزد ایجاد کد سهامداری و تخصیص اتوماتیک دارایی پرداخت کنید.
  • در فرم بعدی باید اطلاعات هویتی خود را منطبق بر شناسنامه و کارت ملی وارد کنید.
  • فرم اطلاعات ارتباطی نیز باید منطبق با کد پستی مندرج در کارت ملی‌تان باشد.
  • سپس در فرم بعدی کد بورسی (کد سهامداری) خود را وارد می‌کنید.
  • در صفحه‌ی بعد، در فرم مربوط به اطلاعات شغلی، مواردی مانند عنوان شغل، تاریخ اشتغال، نام شرکت، سمتتان و نشانی و کد پستی محل کار خود را باید پرکنید.
  • در فرم اطلاعات مالی نیز باید وضعیت فعلی خود را به‌صورت صحیح وارد کنید.
  • سپس نوبت به اطلاعات حساب‌های بانکی فعالتان می‌رسد که این حساب باید مختص به شخص خودتان باشد. بعدها نیز می‌توانید از طریق همین سامانه حساب‌های بانکی جایگزین را معرفی کنید.
  • در انتها نیز در فرم تعهدات، باید صحت اطلاعات قبلی را تائید کنید و در صورت اشتباه هر یک از موارد را تصحیح نمایید.

پس از پایان ثبت نام در بورس، استعلام اطلاعات وارد شده توسط فرد از مراجع ذی‌صلاح گرفته می‌شود و پس از آن کد پیگیری ۱۰ رقمی برای شماره‌ی همراه وارد کرده در سامانه ارسال می‌شود. سپس باید برای اهراز هویت حضوری به نزدیک‌ترین دفتر پیشخوان منتخب دولت مراجعه کرده و با ارائه‌ی کارت ملی و کد پیگیری ۱۰ رقمی مراحل نهایی را انجام دهید. توجه: در سامانه سجام با مراجعه به قسمت مشاهده وضعیت و واردکردن شماره موبایل و شماره ملی‌تان می‌توانید وضیعت خود را در مراحل ثبت نام در بورس مشاهده کنید. پس از طی این مراحل، اکنون قادر هستید معاملات خود را در بورس اوراق بهادار آغاز کنید. معامله در بورس اوراق بهادار و ثبت درخواست خرید یا فروش سهام از طریق کارگزاری‌ها به چند روش انجام می‌شود:

  • مراجعه حضوری به کارگزاری و درخواست خرید یا فروش سهام
  • درخواست تلفنی به کارگزاری برای خرید یا فروش سهام
  • درخواست اینترنتی به کارگزاری برای خرید یا فروش سهام
  • خرید یا فروش مستقیم سهام توسط خود شخص، از طریق سامانه معاملات آنلاین (برخط)

درروش اول می‌توانید به‌صورت حضوری به یکی از شعب کارگزاری خود مراجعه کنید و سفارش خود را با پر کردن "فرم سفارش خرید یا فروش" ثبت کنید که نمونه‌ی این فرم به‌صورت زیر است: ثبت نام در بورس اما مراجعه‌ی حضوری تنها روش ثبت سفارشتان نیست. درروش بعدی می‌توانید به‌صورت تلفنی با کارگزاری خود تماس بگیرید و با وصل شدن به سیستم ثبت سفارش تلفنی، با نام کاربری و کلمه عبوری که شرکت کارگزاری در اختیار شما قرار می‌دهد سفارش خود را ثبت کنید. ثبت سفارش خود را به‌صورت اینترنتی انجام می‌دهید. درواقع می‌توانید در هر ساعتی از شبانه‌روز با مراجعه به وب‌سایت ثبت سفارش‌های شرکت کارگزاری، درخواست خرید یا فروش خود را ثبت کنید. اما درروش آخر، به‌جای اینکه شما سفارش خود را از طریق کارگزاری ثبت کنید و کارگزار سفارش شما را در ساعات معامله در سامانه خرید و فروش بورس وارد کند، این کار را شخصا خودتان در ساعات معامله انجام می‌دهید (اگر هم در خارج از ساعات معامله قصد ثبت سفارش دارید باید از روش‌های دوم یا سوم استفاده کنید). در این روش شرکت کارگزاری در صورتی که دارای حداقل مدرک دیپلم باشید، سیستم معاملات آنلاین را در اختیار شما قرار می‌دهند. درروش مستقیم، برای شخص امکان خرید و فروش آنی و لحظه‌ای سهام وجود دارد و به‌محض واردکردن سفارش خرید یا فروش، درخواست شما بدون نیاز به کارگزار در سیستم ثبت می‌شود. پس از آن نیز می‌توانید اطلاعات سهام و قیمت‌ها را به‌صورت لحظه‌ای و آنلاین در سایت مدیریت فناوری بورس (tsetmc.com) پیگیری کنید و آخرین اطلاعات صورت‌های مالی شرکت‌ها را نیز در سایت کدال مشاهده کنید. سخن آخر: به یاد داشته باشید که معامله در بورس، نیاز به مهارت دارد و بدون اطلاعات و دانش کافی در این خصوص نباید سرمایه‌ی اصلی خود را وارد بورس کنید چراکه ریسک از دست دادن بخش عظیمی از سرمایه‌تان را در پی خواهد داشت. در طی انجام معاملات خود، عجله نکنید و از روی احساسات تصمیم نگیرید. کسب درآمد از بورس، نیاز به تجربه و مهارت بالایی دارد که قبل از هر چیز باید برای یادگیری آن اقدام نمایید.

آموزش سرمایه گذاری در بورس و بازارهای مالی...
ما را در سایت آموزش سرمایه گذاری در بورس و بازارهای مالی دنبال می کنید

برچسب : مطالب آموزشی در زمینه مدیریت و بازاریابی و استراتژی,بازاریابی,استراتژی,رهبری,توسعه فردی, نویسنده : محدثه khanesarmaye بازدید : 211 تاريخ : پنجشنبه 19 دی 1398 ساعت: 14:57

آموزش بورس و روش های سرمایه گذاری در آن

آموزش بورس را شروع کنیم

اگر شما در این صفحه قرار دارید احتمالا علاقه مند به شروع آموزش بورس خود شده اید، در این پست به تمام سوالات و مطالبی که ممکن است به شما کمک کند تا اموزش بورس بهتری ببینید پاسخ داده شده است. این موضوع را بدانید که ما در سایت خانه سرمایه بیش از ۱۰۰ مقاله با کیفیت تالیف شده در زمینه آموزش سرمایه گذاری در بورس برای شما تدوین کرده ایم و فقط کافیست زمان کافی بگذارید و آنها را مطالعه کنید.

آموزش بورس

یک توصیه بزرگ که به شما داریم این است که آموزش بورس یک مسیر طولانی است که ما در تمام این مسیر همراه شما هستیم آموزش بورس رایگان تا آموزش بورس آنلاین همه در همین راستا برای شما ایجاد شده اند. یادتان باشد که یکی از مهمترین عوامل موفقیت در آموزش روش های سرمایه گذاری در بورس این است که مطالب را به درستی و تفکیک شده آموزش ببینید.

ما در خانه سرمایه این کار را برای شما کرده ایم، به عبارت بهتر اگر شما از جای اشتباهی آموزش خود را شروع کنید ممکن است به دلیل پیچیدگی مباحث، فکر کنید بورس چیز سختی است و ممکن است برای شما مناسب نباشد اما اگر این صفجه را به همین ترتیبی که توضیح داده ایم مطالعه کنید، خواهید فهمید بورس یکی از جذاب ترین و بهترین بازارهای سرمایه گذاری است، که با کمی آموزش درست می توانید به نتیجه دلخواه خود برسید، پس به صورت گام به گام با ما در این پست پیش بروید تا بتوانید مسیر آموزش سرمایه گذاری در بورس خود را درست و سریع شروع کنید.

آموزش بورس

گام اول آموزش بورس چیست؟

خوب اول باید مشخص کنیم سطح شما در بورس به چه میزان است اگر هیچ چیز از بورس نمی دانید و می خواهید بورس را شروع کنید قدم اول مناسب شماست در این قدم برای شما مهم است بدانید اصلا بورس چیست و چطور می توانید با سرمایه گذاری در آن موفق شوید برای این موضوع ما در سایت سری مقالات داریم با عنوان آنچه برای شروع سرمایه گذاری در بازار بورس باید بدانیم که برای پاسخ به سوالات بسیار متداولی درست شده است که می تواند سوال شما هم برای شروع اموزش بورس باشد در زیر عنوان های این سری را می بینید و برای مطالعه مقاله های آن کافیست روی لینک این سری در همین پاراگراف کلیک کنید البته این را هم بگوییم لازم نیست تمام مقالات این سری را بخوانید، عنوان ها را ببینید و هر کدام را که دوست داشتید مطالعه کنید.

چه چیز هایی در گام اول اموزش بورس بخوانیم:

آموزش بورس و روش های سرمایه گذاری در بورس

  • میخواهم در بورس سرمایه گذاری کنم اما نمی دانم چه کار باید بکنم؟!
  • چطور نزدیکترین کارگزاری بورس را به خود پیدا کنیم؟
  • آیا بورس قمار است؟ حکم شرعی بورس چیست؟ (+ویدئو)
  • سود و درآمد سرمایه گذاری در بورس چقدر است؟
  • حداقل سرمایه گذاری در بورس چقدر است؟
  • سرمایه گذاری در بانک یا بورس، کدام بهتر است؟
  • آیا بدون تحصیلات مرتبط می توان در بورس فعالیت کرد؟
  • با چه سرمایه ای وارد بورس شویم؟
  • سبدگردانی در بورس چیست؟
  • مشاور سرمایه گذاری در بورس چیست؟
  • چرا باید هرچه زودتر میلیون ها تومان روی آموزش بورس خودمان سرمایه گذاری کنیم؟
  • چه چیزهایی برای شروع فعالیت در بورس باید بدانیم؟
  • چگونه با سرمایه کم در بورس فعالیت کنیم؟ ( فایل صوتی)
  • قانون ۶-۱۰۰ در موفقیت در بازار بورس
  • سرمایه گذاری مستقیم و غیر مستقیم چیست؟ انواع روش های سرمایه گذاری در بورس

پاسخ به تمامی سوالات بالا در گام اول را میتوانید در سری مقالات آنچه برای شروع سرمایه گذاری در بازار بورس باید بدانیم بخوانید. مجدد تاکید می کنیم دقت کنید که نیاز نیست همه این مقالات را مطالعه کنید فقط مواردی که برای شما ممکن است جالب باشد را مطالعه کنید.

 

آموزش بورس

گام دوم اموزش بورس چیست؟

در گام دوم آموزش بورس وارد توضیح مفاهیم و اصطلاحات مهم بورس می شویم چیزهایی که لازمه شروع موفق سرمایه گذاری در بورس است. ممکن است بعضی از مقالات این سری برای شما ساده باشد و بدانید مثلا مقاله بورس چیست؟ اگر اینطور بود می توانید از خواندن این مقاله عبور کنید و مقاله های دیگر را بخوانید. بعد از آشنایی با مفاهیم و اصطلاحات مهم بورس شما قدم بزرگی در راستای آموزش بورس خود برداشته اید و حالا آماده شروع مراحل بعدی اموزش روش های سرمایه گذاری در بورس هستید.

چه چیز های در گام دوم اموزش بورس بخوانیم؟

  • بورس چیست؟
  • آیا الان زمان مناسبی برای سرمایه گذاری در بورس است؟
  • صندوق سرمایه گذاری چیست؟ آشنایی با انواع صندوق های سرمایه گذاری
  • آموزش خرید و فروش آنلاین و اینترنتی سهام در بورس
  • همه چیز درباره مجمع و مجامع شرکت های بورسی
  • شاخص بورس چیست؟
  • افزایش سرمایه چیست؟ انواع روش های افزایش سرمایه
  • حق تقدم چیست؟همه چیز درباره حق تقدم سهام شرکت ها در بورس
  • تفاوت EPS و DPS چیست؟
  • نسبت P/E چیست؟ هر چیزی که باید درباره نسبت P/E بدانید
  • اختیار معامله چیست؟ قرارداد اختیار خرید و اختیار فروش سهام در بورس
  • عرضه اولیه سهام چیست؟ خرید عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ
  • اخزا چیست؟ همه چیز درباره اسناد خزانه اسلامی
  • گره معاملاتی در بورس تهران و نحوه رفع گره از سهام
  • استراتژی های تشکیل یک پرتفوی کم ریسک و متنوع
  • سهام چیست و چه سهامی در بورس معامله می شوند

توضیح در مورد مرحله دوم و نحوه آموزش بورس در این مرحله

برای مطالعه سری مقالات آنچه یک سرمایه گذار بورس باید بداند (مفاهیم و اصطلاحات مهم بورس) بیشتر آشنا شوید می توانید روی لینک آن کلیک کنید و مقاله ها را مطالعه کنید. البته لازم نیست دقیقا آموزش ببینید و مثل یک استاد به آنها تسلط داشته باشید یک درک اولیه که با یک مطالعه سریع به دست بیاید کافی است در مراحل بعدی آموزش بورس خود باز این موارد مرور می شوند و تکرار آنها باعث خواهد شد فهم عمیق تری نسبت به آنها پیدا کنید. مثلا اگر دقیقا نفهمیدید که EPS و DPS چیست؟ نگران نباشید در مراحل بعدی به خوب با آنها آشنا خواهید شد. این مرحله صرفا برای این است که برای اولین بار یک آشنایی اولیه و سطحی با مفاهیم بورس پیدا کنید و عمیق سازی و درک بیشتر این مطالب در مراحل پیشرفته تر آموزش بورس برای شما اتفاق خواهد افتاد.

  آموزش بورس

گام سوم همراه خانه سرمایه شوید

ما در خانه سرمایه آموزش های متعددی برای شما آماده کرده ایم که می توانید به صورت حضوری و غیر حضوری در کلاس های آموزش بورس ما شرکت کنید برای اینکه با کلاس های حضوری و غیر حضوری و بسته های اموزش بورس خانه سرمایه آشنا شوید همین حالا کافی است یک پیامک با متن مشاوره به ۵۰۰۰۱۰۰۰۹۰ ارسال کنید تا کارشناسان آموزش خانه سرمایه شما را راهنمایی کنند. خانه سرمایه از سال ۱۳۹۰ به صورت تخصصی بر روی آموزش سرمایه گذاری در بورس فعالیت می کند و دوره های و آموزش های تولید شده پختگی بسیار بالایی دارند و دانشجویان بسیار از خانه سرمایه در حال کسب سود از بورس و خرید و فروش سهام در بورس هستند.

چرا روش های سرمایه گذاری در بورس را آموزش بورس ببینیم؟

خوب از جذابیت های بورس هر چه بگوییم کم گفتیم، جذابیت هایی مثل نقد شوندگی بالا، نوسانات شدید قیمت نسبت به بازار های دیگر که باعث می شود اگر به بورس تسلط داشته باشید سود های سریعی در این بازار کسب کنید، از جذابیت های دیگر بورس به تعداد بالای فرصت های سرمایه گذاری و شرکت های پذیرفته شده در بورس که می توانید روی آنها سرمایه گذاری کنید، می توانیم اشاره کنیم، یعنی شما در یک لحظه بیش از ۱۰۰ ها فرصت سرمایه گذاری دارید، که می توانید روی هر کدام از آنها که بخواهید سرمایه گذاری کنید.

در زیر انیمیشنی از سازمان بورس برای شما قرار داده ایم که اگر لحظاتی زمان بگذارید می توانید ببینید که:

  1. مزیت سرمایه گذاری در بورس چیست؟
  2. اصلا چرا سرمایه گذاری در بورس را شروع کنید؟

حتما این فیلم را ببینید، همینطور اگر عضو خبرنامه ما شوید آموزش های این چنینی که گزینش شده را می توانید دریافت نمایید.


یک پیشنهاد با ۹۰٪ تخفیف برای شروع آموزش بورس

آموزش بورس

خانه سرمایه دوره آموزش بورس آنلاین با نام "بورس شاهراه ثروت آفرینی" را تولید کرده است که خیلی سریع شما را وارد دنیای جذاب بازار بورس می کند و بعد از این دوره دقیقا می دانید بورس چیست و چطور باید مسیر موفقیت در بازار بورس را طی کنید.این دوره چندین بار به روز شده است و یکی از بهترین دوره های آموزشی برای شروع سرمایه گذاری در بورس است. برای شما که این صفحه را می خوانید امروز می توانید با ۹۰٪ تخفیف این دوره را تهیه کنید کافی است کد کوپن تخفیف startshahrah این دوره آموزشی را امروز با ۹۰٪ تخفیف خرید کنید. این دوره قطعا بسیار ارزشمندتر از این مبلغ است و با دیدن آن دریچه های جذابی از سرمایه گذاری در بازار بورس رو به شما باز خواهد شد. قیمت این دوره ۱۵۰ هزار تومان است که امروز با ۹۰٪ تخفیف می توانید آن را فقط با ۱۵ هزار تومان خرید کنید.


آیا واقعا سرمایه گذاری در بورس سودآور است؟

سوالی که ذهن همه افراد را به خود مشغول می کند این است که آیا واقعا سرمایه گذاری در بورس خوب است. پاسخ به این سوال قطعا بله است اما چرا؟ توضیحش بسیار مفصل است. برای این موضوع مهندس علی صابریان دوره آموزشی دارند با نام بورس شغل دوم درآمد اول که پس از عضویت در چند جلسه صوتی فایل های بسیار جذابی در مورد اموزش بورس برای شما ارسال خواهد شد که شاید سرآغاز ایجاد تحولی در زندگی مالی شما ایجاد کند. برای عضویت در دوره بورس شغل دوم درآمد اول اینجا کلیک نمایید این دوره اموزش به زبان ساده تر و مرحله به مرحله توضیحات لازم را به شما برای ورود به بورس ارائه میدهد. همچنین در فیلم زیر که فیلم چند نفر از دانشجویان دوره نخبگان بورس خانه سرمایه است می توانید با میزان سود این عزیزان در بورس آشنا شوید.

 


توضیحات مهندس صابریان در مورد دوره بورس شغل دوم درآمد اول


مشاوره تلفنی و حضوری آموزش بورس

اگر علاقه مند هستید سریع تر سرمایه گذاری در بورس را شروع کنید، فرصت و زمان را از دست ندهید با خانه سرمایه و شماره های بالای سایت تماس بگیرید. مشاوران آموزش خانه سرمایه تا کنون با بیش از هزاران نفر متقاضی آموزش بورس صحبت کرده اند و راهکارهای لازم برای شروع سرمایه گذاری موفق و به دور از شکست را برای علاقه مندان سرمایه گذاری در بورس توضیح داده اند.

شما هم می توانید در ساعات اداری با خانه سرمایه تماس بگیرید و تمامی سوالات خود را مشاوران آموزش خانه سرمایه بپرسید. اگر به هر دلیلی در ساعات غیر اداری هستید و مشاوران در مجموعه خانه سرمایه حضور ندارد با ارسال عبارت مشاوره‌ به ۵۰۰۰۱۰۰۰۹۰ مشاوران آموزش در ساعات اداری با شما تماس می گیرند و راهنمایی های کامل را به شما ارائه خواهند داد.

همین امروز اولین قدم اموزش بورس خود را بردارید.

آموزش سرمایه گذاری در بورس و بازارهای مالی...
ما را در سایت آموزش سرمایه گذاری در بورس و بازارهای مالی دنبال می کنید

برچسب : مطالب آموزشی در زمینه مدیریت و بازاریابی و استراتژی,بازاریابی,استراتژی,رهبری,توسعه فردی, نویسنده : محدثه khanesarmaye بازدید : 308 تاريخ : پنجشنبه 19 دی 1398 ساعت: 14:10

 

یکی از مواردی که برای سرمایه گذاران بورس، مخصوصاً سرمایه گذاران تازه وارد بورس همیشه جذابیت دارد؛ عرضه اولیه سهام شرکت ها در بورس است. عرضه اولیه سهام شرکت ها در بورس به این دلیل که در بیشتر مواقع برای سرمایه گذاران سود آور است، همیشه طرفداران خاص خودش را دارد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا مقاله ای را در این رابطه در سایت خانه سرمایه قرار دهیم. هم چنین قصد داریم اطلاعاتی را درباره روش خرید بوک بیلدینگ که به تازگی در بورس ایران مورد استفاده قرار می گیرد، در اختیار شما قرار دهیم. پس اگر علاقه مند به آشنایی با مباحث عرضه اولیه سهام و آموزش بورس و هم چنین روش بوک بیلدینگ هستید، با ما همراه باشید.

✔ عرضه اولیه سهام در بورس

این اصطلاح ترجمه شده عبارت (initial public offering (ipo می باشد. معنی این عبارت، عرضه عمومی اولیه می باشد، که در بورس اصطلاحا به آن عرضه اولیه گفته می شود. هنگامی که سهام شرکتی برای اولین بار در بورس عرضه می شود، به روز اول عرضه سهام اصطلاحا عرضه اولیه گفته می شود. در این هنگام درصد مشخصی از کل سهام شرکت برای نخستین بار از طریق بورس اوراق بهادار توسط سرمایه گذاران خریداری می شود. تجربه نشان داده که بیش از ۹۰% از عرضه اولیه هایی که در بورس انجام شده، سودآور بوده اند. به همین دلیل برای فعالین بازار همیشه جذابیت داشته است. عرضه اولیه یک شرکت در بورس به این معنی نیست که آن شرکت، شرکت تازه ایست. بلکه به این معنی است که به تازگی اجازه خرید و فروش سهام آن در بورس صادر شده است. خیلی از این شرکت ها ممکن است یک شرکت دولتی باشند که سالهای زیادی سابقه داشته اند. این نوع سهام شرایطش نسبت به خرید و فروش عادی سهام کمی متفاوت است. اما بعد از آن دیگر تفاوتی با بقیه سهام موجود در بورس ندارد. حال سوال اینجاست که وقتی سهام یک شرکت برای بار اول در بورس عرضه می شود ما چگونه می توانیم آن را بخریم؟

عرضه اولیه سهام در بورس

✔ چگونه عرضه اولیه بخریم؟

خرید عرضه اولیه سهام سازوکارها و روش های مختلفی دارد. اما ما در این مقاله فقط به روش هایی که در بورس تهران مورد استفاده قرار می گیرد اشاره می کنیم تا مبحث از حوصله خوانندگان خارج نشود. تا همین چند وقت پیش عرضه اولیه هایی که در بورس ما انجام می شد به روش حراج با اولویت زمان صورت می گرفت. بدین صورت که ابتدا سهم طی یک فرایندی که سرمایه گذاران حقیقی در آن دخالتی نداشتند، اصطلاحا کشف قیمت می شد. یعنی مشخص می شد که سرمایه گذاران می توانند آن سهم را برای بار اول به چه قیمتی خریداری کنند. سپس با توجه به تعداد سهام شرکت و تعداد سهامی که می خواست عرضه بشود، سهمیه هر فردی که می خواست عرضه اولیه بخرد مشخص می شد. در نهایت هم ساعت سفارش گذاری مشخص می شد. مثلا در نهایت بورس اعلام می کرد سرمایه گذاران برای شرکت a که قرار است در ساعت ۱۲:۳۰ دقیقه عرضه شود می توانند هرکدام ۱۰۰۰ سهم و در قیمت ۱۰۰ تومان سفارش بگذارند. پس در این روش قیمت خرید، ساعت خرید و حداکثر حجم خرید از قبل کاملا مشخص شده بود و در نهایت شما باید در ساعت مشخص شده سفارش خود را در سیستم ثبت می کردید. اگر هم تعداد سهم های تقاضا شده از تعداد سهم های عرضه شده بیشتر می شد، اولویت با افرادی بود که سفارش خود را زودتر ثبت کرده بودند. اما مدتی است که روش خرید عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ تغییر پیدا کرده که در انتهای مقاله درباره آن صحبت خواهیم کرد.

✔ چگونه از عرضه اولیه سود کنیم؟

یک باور قدیمی که در بین فعالان بازار وجود دارد این است که خرید عرضه اولیه سودآور است. تجربه نیز نشان داده است که تاکنون بیش از ۹۰% عرضه اولیه های بورس حداقل بین ۲۰-۳۰% سود را برای خریداران آن به ارمغان آورده اند. حتی در برخی موارد این سود به بیش از ۱۰۰% نیز رسیده است. این تجربیات و باور عمومی بازار دراین باره، باعث شده است که در هنگام عرضه اولیه های جدید یک جو روانی مثبت وجود داشته باشد که منجر به افزایش تقاضا برای سهم هایی که برای بار اول عرضه می شوند به وجود بیاید. این افزایش تقاضا در کنار محدودیت های خریدی که در زمان عرضه اولیه وجود دارد، باعث می شود که تقاضا برای سهم عرضه شده نسبت به تعداد سهامی که در بازار عرضه می شود، بیشتر باشد. در نتیجه شما اگر سهام ارائه شده در زمان عرضه اولیه شرکتی را خریداری کنید به دلیل مواردی که گفته شد، به احتمال زیاد چندروزی شاهد صف خرید در سهم خود هستید. البته همانطور که گفته شد این اتفاق در بیشتر مواقع رخ می دهد و همیشگی نیست. پس نمی توان از قبل به صراحت گفت که قیمت آن سهم حتما در روزهای آینده رشد می کند.

✔ چرا قیمت سهام شرکت ها بعد از عرضه اولیه رشد می کند؟

عرضه اولیه سهام در بورس به روش بوک بیلدینگ

همانطور که گفته شد یکی از دلایل رشد قیمت سهم بعد از عرضه اولیه، محدودیت در تعداد سهام قابل خریداری توسط سرمایه گذاران و هم چنین محدودیت در تعداد سهام عرضه شده است. علاوه بر این، سهام شرکت ها معمولا در چنین مواقعی کمی ارزان تر از ارزش ذاتی که توسط تحلیل گران برآورد شده است، عرضه می شود تا برای سرمایه گذاران جذابیت داشته باشد. وقتی سهام شرکتی ارزان تر از ارزش واقعی خود به فروش برسد، طبیعتا تقاضا برای آن سهم نیز افزایش خواهد یافت. هرچه قیمت عرضه اولیه سهم نسبت به ارزش واقعی آن کمتر باشد، جذابیت آن برای سرمایه گذاران بیشتر خواهد بود. این جذابیت قیمتی در کنار عواملی که توضیح داده شد، باعث می شود تا قیمت سهام شرکت ها بعد از عرضه اولیه رشد کند. بعد از مدتی با افزایش قیمت سهم و هم چنین عرضه سهامداران عمده و سرمایه گذارانی که در ابتدا سهم را خریداری کرده اند و در سود هستند، به تدریج تقاضا برای سهم کاهش پیدا می کند. در این موقع اصطلاحا گفته می شود که سهم متعادل شده است. پس از متعادل شدن سهم، سرمایه گذاران به تدریج با آن سهم نیز مثل سایر سهم های بازار برخورد می کنند. از این به بعد رشد و افت قیمت سهم به عملکرد آن شرکت بستگی دارد. حتی اگر آن سهم زیاد و به شکل هیجانی رشد کرده باشد، احتمال دارد افت زیادی را نیز تجربه کند.

✔ عرضه اولیه همیشه سودآور نیست!

در صحبت های قبلی گفتیم که در بیشتر مواقع عرضه اولیه برای سرمایه گذاران سودآور است. اما مواردی هم وجود دارند که خرید آن حتی می تواند متجر به ضرر شما بشود. پس باید دقت داشته باشید که با این ذهنیت که این کار همیشه سودآور است، بدون بررسی خرید نکنید. موارد متعددی هم وجود داشته که سهم بعد از عرضه اولیه رشد زیادی نکرده. حتی در برخی مواقع شاهد افت قیمت سهم پس از عرضه اولیه نیز بوده ایم. این افت قیمت می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. مثلا اینکه قیمت سهم در هنگام عرضه اولیه تفاوت چندانی با ارزش واقعی آن سهم نداشته است، به عبارت دیگر آن سهم جذایبیتی برای خرید نداشته است. یا اینکه سهم در شرایطی عرضه شده است که شرایط کلی بازار مناسب نبوده است و شرایط بازار در آن زمان برای عرضه آن سهم مناسب نبوده است.

✔ روش بوک بیلدینگ در عرضه اولیه چیست؟

به تازگی در بورس تهران از روش جدیدی با نام بوک بیلدینگ رونمایی شده است. از این به بعد شما برای خرید عرضه اولیه باید به روش بوک بیلدینگ اقدام به خرید سهام بکنید. مهم ترین مزیت در روش عرضه اولیه سهام به روش بوک بیلدینگ، امکان ثبت سفارش به قیمت های متفاوت می باشد. در این روش هر سفارش با توجه به حداکثر حجم مشخص شده در قیمتی که خریدار تعیین می کند در سامانه معاملات ثبت خواهد شد و در تخصیص سهام بی عدالتی ایجاد نخواهد شد.

در روش بوک بیلدینگ هر خریدار با توجه به تحلیل و بررسی های خود، درخواست خرید سهام را در ساعتی مشخص که از قبل ناظر بازار اعلام می کند، در سیستم معاملاتی ثبت می کند. اما یکی از معایب این روش قیمت و محدودیت مثبت و منفی ۱۰ درصد می باشد. نهاد عرضه کننده یک قیمت را به عنوان کف قیمت سهم مشخص می کند. حال سرمایه گذاران می توانند سفارش خرید خود را در بازه ای بین این قیمت کف و ۱۰% بالاتر از این قیمت قرار دهند.

مشکل این روش این است که به احتمال زیاد در بیشتر مواقع این کار باعث می شود تا افراد در سقف قیمتی اقدام به ثبت سفارش و خرید سهام بکنند. این امر ممکن است موجب ایجاد صف خرید در عرضه اولیه شود. اما به صورت کلی شما در این روش راحت تر از روش حراج اقدام به خرید می کنید. هم چنین دیگر اولویت با سفارش زودتر نیست و شما نباید خیلی سریع سفارش خود را ثبت کنید. بلکه براساس تحلیل خود آن قیمتی را که در بازه مشخص شده است، انتخاب می کنید و در آن قیمت سفارش خود را ثبت می کنید.

✔ خرید عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ

در روش بوک بیلدینگ در عرضه اولیه به این شیوه عمل می گردد:

شرکتی که شرایط پذیرش در بازار بورس یا فرابورس را دارا می باشد و به اصطلاح در بازار درج نماد شده است توسط یکی از شرکت های مشاور سرمایه گذاری یا تامین سرمایه ارزش گذاری می گردد. با توجه به ماهیت روش بوک بیلدینگ قیمتی به عنوان حداقل قیمت مورد تایید قرار می گیرد و سقف قیمتی که معمولا ۱۰ درصد بیشتر از حداقل قیمت می باشد تعیین می گردد تا تمامی سرمایه گذاران علاقه مند شرکت در عرضه اولیه متناسب با تحلیل خود درخواست قیمتی خود را ثبت نمایند. اما در ادامه آنچه را در عمل رخ می دهد برای شما تبیین می کنیم:

حداقل ۴۸ ساعت کاری قبل از انجام عرضه اولیه، اطلاعیه عرضه اولیه شرکت در سایت سازمان بورس یا فرابورس منتشر می گردد. در آن اطلاعیه حداکثر تعداد سهام قابل سفارش؛ تاریخ انجام عرضه اولیه، دامنه قیمت مجاز معین می گردد. در روز عرضه اولیه در سایت سازمان بورس اطلاعیه شروع دوره معاملات عرضه اولیه توسط ناظر بازار اعلام می گردد و شما به مدت ۲ ساعت فرصت دارید تا درخواست خود را ثبت نمایید. پس از پایان دوره سفارش سرمایه گذاران، سازمان بورس متناسب با تعداد متقاضیان و سقف تعداد سهام قابل عرضه شروع به تخصیص سهام به تمامی متقاضیان می نماید. فرض کنید کل تعداد سهام قابل عرضه ۵۰ میلیون سهم باشد و تعداد سرمایه گذارانی که درخواست خود را ثبت کرده اند ۵۰ هزار نفر باشد. از طرفی هر سرمایه گذار تا سقف ۲۰۰۰ هزار سهم اجازه درخواست خرید را داشته است. علی رغم اینکه کل سرمایه گذاران فوق ۲۰۰۰ سهم را درخواست داده اند اما به هر سرمایه گذار هزار سهم تخصیص داده خواهد شد. از زمان آغاز عرضه اولیه به روش بوک بیلدینگ تا به الان اکثر عرضه های اولیه در سقف قیمتی انجام شده اند. نکته آخر آنکه افزایش قیمت از روز بعد از عرضه اولیه عموما به حمایت سهم از سوی سهامدار عمده و ضمنا وجود تقاضای مناسب از سوی سرمایه گذاران دارد که این موضوع جز در موارد معدودی انجام شده است و در نتیجه حداقل بازدهی ۱۵ درصدی را محقق کرده است.

نویسنده: پیمان باغچه سرا

آموزش سرمایه گذاری در بورس و بازارهای مالی...
ما را در سایت آموزش سرمایه گذاری در بورس و بازارهای مالی دنبال می کنید

برچسب : مطالب آموزشی در زمینه مدیریت و بازاریابی و استراتژی,بازاریابی,استراتژی,رهبری,توسعه فردی, نویسنده : محدثه khanesarmaye بازدید : 233 تاريخ : پنجشنبه 19 دی 1398 ساعت: 13:56